Ordene kommer fra Olav Aksnes, administrerende direktør i Frydenbø Bilsenter. De siste årene har bilkonsernet samarbeidet tett med Short Shift, en aktør som har spesialisert seg på programvare som effektiviserer salgsprosessen i bilbransjen.
– I en tid hvor marginene faller og det settes stadig større krav til å drive effektivt, er man avhengig av å bruke de IT-plattformene og verktøyene som er tilgjengelig. I dag bruker vi Short Shift mye, både på nybil og bruktbil, forteller Aksnes.
Lagersamarbeid
Direktøren gir et innblikk i hvordan programvaren er integrert i Frydenbø, både fysisk gjennom smartskjermer i butikk og på nett.
– For å ta skjermene først. Vi har rundt 30 stykker totalt som er fordelt på våre lokasjoner. Disse fungerer som salgshjelpere i showroom og ikke minst som et digitalt lager, begynner Aksnes.
På de spesiallagde skjermene kan både kunde og selger raskt trykke seg frem til ønsket informasjon. Både om bilene som står utstilt, men også om andre kjøretøy Frydenbø har tilgjengelig rundt omkring i landet.
– Short Shift muliggjør et godt lagersamarbeid på tvers av lokasjoner. Det er meget verdifullt for oss. Systemet har også blitt hjemmesiden vår på bruktbil, sier Frydenbø-direktøren.
Frigjør kapasitet
Aksnes er ikke sen med å påpeke at den digitale medhjelperen fører til større effektivitet.
– Du får presentert bilene på en veldig god måte med disse skjermene, det er både enkelt og informativt. Samtidig vil jeg påstå at tidsbruken pr. handel går ned ettersom alt er kun noen få tastetrykk unna. Noe som igjen frigjør selgerkapasitet, sier Aksnes.
Han legger også til mulighetene programvaren gir til f.eks. digitale prisplakater og kampanjer.
– Hvis du skal kjøre en kampanje er det egentlig bare å trykke på en knapp sentralt, og vips så er prisene endret på alle de aktuelle bilene som dukker opp på skjermen der kunden er. Det blir ikke mer effektivt enn det.
Større sjanse for salg
Det er liten tvil om at de digitale løsningene blir høyt verdsatt av Frydenbø-sjefen – som for øvrig er styremedlem i Short Shift.
– Jeg takket ja da jeg ble forespurt, og er noe jeg gjør vederlagsfritt. Det er inspirerende å være med og bidra til at de kan lage produkter som er nyttige både for oss og bransjen generelt. Jeg har veldig stor tro på Short Shift, forteller Aksnes.
Det har også Frydenbø-kollega Joachim Hodneland. Bruktbil- og logistikksjefen har erfaring med systemet både fra salgsgulvet og sjefskontoret.
– Tenk for eksempel i en butikk hvor man har 20 biler inne, men på skjermen rett ved siden av deg kan du eksponere 450 biler til. Da har du en langt større sjanse til å lande kunden på riktig bil, fastslår han.
Ledelsen i Frydenbø Bil er fornøyde med løsningen fra Short Shift
Brukervennlig
Hodneland påpeker hvor lett det er å bruke skjermene – både for de som skal selge og kjøpe bil.
– Det trengs ingen opplæring, det er "plug and play". Jeg tror dessuten det skaper en litt mer uformell setting når kunden kan stå og trykke sammen med selgeren, fremfor å sitte på et kontor for å lete etter informasjon, sier han.
Verken Hodneland eller Aksnes ser på Short Shift-løsningene som erstatning for selgerne.
– Skjermene tar ikke over jobben deres, det er heller et supplement. Et verktøy som forenkler prosessen og som gjør opplevelsen bedre for både selger og kjøper, mener Aksnes.
– Vi trenger fortsatt noen som kan forklare bilens funksjoner, hva som er positivt og negativt, hvilke alternativer som finnes osv. Hvis jeg selv hadde gått inn i en butikk, og kun hadde møtt en skjerm, hadde jeg nok snudd i døra, supplerer Hodneland.