Aktuelt  | Kundehistorie  | Det er nesten umulig å drive en moderne bruktbilbutikk uten dette systemet

Det er nesten umulig å drive en moderne bruktbilbutikk uten dette systemet

Hos Bilia Drammen har Short Shift gått fra testprosjekt til å bli en naturlig del av driften.

 

Skeptiske ledere ble overbevist, selgerne fikk mer tid med kundene, og bruktbilavdelingen opplevde både bedre flyt og høyere effektivitet. 

– Skjermen er ikke en erstatning for selgeren, men en ekstra hånd i lokalet, sier salgsleder Martin Grøv Rugeldal.

I en bilbransje hvor rask respons, nøyaktig informasjon og høy kundeservice skiller de gode fra de beste, har Short Shift etablert seg som et kraftfullt verktøy for bilforhandlere over hele Norge. Med røtter dypt i bilsalg og solid teknisk kompetanse, har selskapet utviklet en digital plattform som ikke bare effektiviserer salgsprosesser, men gir selgere mer tid til å gjøre det de gjør best – selge biler. Short Shift sørger for at pris- og produktdata holdes automatisk oppdatert, at annonser vises riktig både på nett og i showroom, og at kunder får tilgang til relevante detaljer – helt uten kompliserte rutiner eller lagging. Her får du høre direkte fra bilforhandlere som har tatt i bruk Short Shifts bruktbilsystem, og som på egen hånd forteller hvordan systemet har forvandlet måten de jobber på – og økt antall biler solgt. 

Hos Bilia Drammen, den største avdelingen i kjeden, har de virkelig fått erfare hva det betyr i praksis.

– Ståtid, omløpshastighet og lønnsomhet. Smak litt på de ordene, sier salgsleder for bruktbil, Martin Grøv Rugeldal, og smiler. Det er de tre tingene som avgjør om du driver godt eller bare går rundt. Short Shifts bruktbilsystem hjelper oss å få kontroll på alle tre.

Martin begynte hos Bilia Drammen sommeren 2024 etter syv år hos Birger N. Haug, der han allerede hadde testet systemet fra Short Shift. Erfaringen derfra gjorde ham overbevist.

– Jeg skjønte raskt at det nesten er umulig å drive en moderne bruktbilbutikk av en viss størrelse uten et system som dette. Skjermen er ikke ment å erstatte selgeren, eller hens kompetanse, men å fungere som en ekstra hjelpende hånd i lokalet. Det gjør alt enklere både for kunden og oss.

 

Skepsis – og overbevisning

Da Martin foreslo å teste bruktbilsystemet fra Short Shift også hos Bilia, var responsen fra ledelsen akkurat slik den pleier å være når nye investeringer dukker opp: mildt sagt forsiktig.

– Det første spørsmålet var selvfølgelig: “Selger vi mer bil med denne skjermen?” Og det er jo et helt legitimt spørsmål, sier han.

Også regionssjef Prabhjot Singh Jhooti innrømmer at han var skeptisk i starten.

– Kanskje mest fordi jeg ikke er spesielt teknisk av meg – til å være forholdsvis ung, ler han. Men man må være åpen for å teste nye ting. Det er sånn vi utvikler oss.

Testperioden varte ikke lenge før systemet overbeviste.

– Kundene begynte å bruke skjermen av seg selv. Mange av dem satte i gang og søkte etter biler mens vi sto opptatt med andre kunder. Enkelte booket prøvekjøringer direkte fra skjermen før vi rakk å hilse ordentlig, forteller Martin.

 

Kundene bruker skjermen fra Short Shift på egenhåndKundene bruker skjermen til å finne bruktbiler på tvers av Bilias avdelinger.

 

Når kunden får styre selv

I et showroom med mange biler er det lett å miste oversikten – for både kunde og selger.
– Kommer en kunde inn og vil kikke litt alene, så er det nesten umulig å huske forskjellene mellom alle modellene bare ved å gå rundt. Før måtte vi ta kundene med inn på kontoret for å vise alternativer på vår egen skjerm, men da bryter du ofte flyten i kundemøtet, sier Martin. 

Med Short Shifts program skjer alt der og da, midt i lokalet. Kunden kan bruke skjermen til å søke etter biltype, pris, årsmodell, utstyr og farge – akkurat som på nettet, men fysisk i butikk. Selgeren kan stå ved siden av og tilpasse visningen etter kundens behov og preferanser.

IMG_2750 copy
Med Short Shifts skjerm kan selgeren vise hele bilutvalget direkte fra gulvet – uten å ta kunden med inn på kontoret.

– Det er gull verdt når vi har biler stående både inne, ute, et lager på andre siden av veien og selvsagt på tvers av anlegg. Kunden får oversikt, og vi får et mye mer effektivt møte. Dessuten slipper vi disse «sjokkselgerne» i form av plakater med skrikende skrift og ballonger på annenhver bil i lokalet. 

Systemet henter automatisk inn data fra forhandlerens egne plattformer og krever ingen merarbeid. Pris, spesifikasjoner, drivstofforbruk, finansieringsalternativer, selve vognkortet med alle tekniske data og til og med bilens ytre mål, også med tilhenger, vises rett på skjermen.

– For oss betyr det null dobbeltarbeid. Vi slipper å taste inn data flere steder – og informasjonen er alltid korrekt, sier Martin.

Dessuten kan systemet tilpasses den enkelte forhandler. Hos Bilia Drammen printer de f.eks. ut egne salgsplakater rett fra systemet.

 

Kundeverdi og effektivitet i praksis

En annen stor fordel er fleksibiliteten.

– Har du kampanjemodeller, eller biler med lang ståtid du vil fremheve, er det bare å legge dem i fokus på skjermen. Du kan til og med gjøre det på tvers av flere forhandlere i gruppen, forklarer Martin.

Også kundereisen får et løft.

– Når det er kaldt ute og bilen kanskje står under et lag nysnø, kan jeg stå inne og vise frem bilen på Short Shift-skjermen først. Mens kunden kanskje leser seg opp, går jeg ut, børster av og vasker bilen før prøvekjøring. Det sparer oss for masse tid og gir en bedre total kundeopplevelse.

IMG_2787
Når bilene står utendørs, blir Short Shifts løsning ekstra nyttig – kundene kan utforske hele utvalget inne i varmen.

Skjermen brukes også når salgsavdelingen er stengt.

– Det er trafikk på den selv under kvelder med dekkskift og verkstedtimer. Folk er nysgjerrige og begynner å bla i bilene på egen hånd. Det har faktisk ført til flere henvendelser neste dag, sier selgerne.

En del av hverdagen

Etter noen måneder med Short Shifts program er konklusjonen klar.

– Systemet er enkelt, raskt og 100 prosent intuitivt. Det er ingen ulemper – bare fordeler, sier Martin. For oss har det blitt et naturlig verktøy i arbeidsdagen, nesten som en ekstra kollega som alltid har kontroll på beholdningen. Og du verden så hjelpsomt det er på lørdager hvor vi kanskje bare er en selger på jobb. 

Regionssjef Jhooti nikker bekreftende:

– Vi merker at selgerne bruker mer tid på kundene og mindre på administrasjon. Og det er jo akkurat slik det skal være.

Selgerne bruker mer tid på kundene og mindre på administrasjon

Prabhjot Singh Jhooti, Regionsjef

Hos Bilia Drammen har Short Shift gått fra å være et testprosjekt til å bli en fast del av driften – og det med god grunn. For i en bransje der marginer og tid er avgjørende, handler det ikke om å finne gull i gråstein – men om å bruke verktøyene som får de gode folkene til å skinne enda mer. Og erfaringene med bruken av bruktbilsystemet har vært så gode hos Bilia Drammen at hele Bilia Volvo-nettverket nå har tatt i bruk systemet hos alle sine ni utsalgssteder. Nå kan man enkelt se hverandres bruktbiler på skjermen også for lagersamarbeid. 

 

 

card-image

Book en gratis demo

Vi er overbevist om at du vil bli fornøyd med løsningene våre. Derfor har vi ingen bindingstid. I tillegg tilbyr vi en gratis prøveperiode på 14 dager.  

 

BOOK HER

Short Shift er et fremoverlent 
teknologiselskap som forstår bilbransjen

Olav Aksnes, administrerende direktør i Frydenbø Bilsenter

Relevante nyheter

card-image

Vil du vite mer?

Vi er overbevist om at du vil bli fornøyd med løsningene våre. Derfor har vi ingen bindingstid. I tillegg tilbyr vi en gratis prøveperiode.  

 

BOOK HER