Når du kommer inn i showrommet til nybilsenteret til Bilservice, som ligger et steinkast fra brygga i Tønsberg, er det én påfallende ting som skiller bilforretningen fra andre.
I showrommet står det til sammen 14 trykkbare smartskjermer fra Short Shift, som gir kundene tilgang til all tenkelig informasjon om kjøretøyene Bilservice selger.
– Vi så nytteverdien veldig tidlig, og vi forsto at dette kunne hjelpe oss til å jobbe smartere og mer effektivt, sier Frank Gjersøe, salgssjef på nybilsenteret til Bilservice Tønsberg.
– Vi så nytteverdien veldig tidlig, og vi forsto at dette kunne hjelpe oss til å jobbe smartere og mer effektivt
Frank Gjersøe, salgssjef hos Bilservice Tønsberg
Lett og intuitivt å bruke
Skjermene har forskjellig funksjonalitet og er plassert på nøye utvalgte steder i rommet, etter tiltenkt bruksområde. Ved siden av hver utstillingsbil står det en skjerm med informasjon om den konkrete bilen, oppdaterte priser og finansieringsalternativer.
Én skjerm står midt i rommet, der kundene kan utforske hele utvalget fra Volvo. Ved serviceskranken står det en skjerm med oversikt over alle bruktbilene Bilservice-konsernet har tilgjengelig for salg.
Gjersøes kollega Tom Petter Hatlestad, som er Volvo-selger, mener skjermene får kundene til å føle seg bedre ivaretatt.
– Har vi flere kunder i butikken samtidig, slipper de å stå og vente. De kan bruke skjermene til å finne den informasjonen de trenger. Vi kan gå litt mellom kundene i stedet for at vi må veilede dem gjennom hele prosessen. Mange liker også å undersøke litt selv først, og så kan vi hjelpe dem videre når de trenger det, sier Hatlestad.
Selgernes egen assistent
Med skjermene har også selgerne fått sin egen assistent, forteller han.
– Vi får alle mulige spørsmål om bilene, og det er umulig for oss å vite alt. Men med skjermene har vi all informasjon tilgjengelig ved bilen, sier Hatlestad.
Det å skrive tilbud var tidligere en ganske tungvint prosess, der selgeren måtte ta med seg kunden inn på kontoret for å lage et tilbud på PC-en. Nå kan Hatlestad bygge bilen på skjermen, sammen med kundene.
– Prisen står oppe i høyre hjørnet hele tiden, så den kommer ikke som noen overraskelse når vi har lagt til det utstyret kunden ønsker. Det blir en mye mer åpen og dynamisk salgsprosess. Kunden ser hva tilleggsutstyret koster, og så gjør vi valg fortløpende ut ifra hva kunden ønsker å bruke, sier Hatlestad.
Vi får alle mulige spørsmål om bilene, og det er umulig for oss å vite alt. Men med skjermene har vi all informasjon tilgjengelig ved bilen
Tom Petter Hatlestad, Volvo-selger hos Bilservice Tønsberg
Treffer bedre med tilbudene
– Teknologien gjør at vi raskere finner frem til en løsning som treffer på kundens behov og budsjett. Vi skriver ut færre tilbud nå enn tidligere, men vi selger ikke noe mindre. Vi er blitt flinkere til å treffe med tilbudene vi gir, sier Gjersøe.
Har du jobbet i bilbransjen, vet du hvor mye tid det går til å oppdatere priser og kampanjer. Med skjermene fra Short Shift er dette mye mer effektivt.
– Det har bestandig vært en kamp å ha oppdaterte priser på bilene i butikk. Nå oppdateres alt av priser automatisk – på skjermene, men også på Bilservices sine nettsider, sier Hatlestad.
Alt av kampanjeplanlegging skjer via samme plattform for hele Bilservice, noe som sikrer at vi kommuniserer det samme til alle kundene – uavhengig om kunden besøker Bilservice i Tønsberg, Sandefjord, Larvik, Kongsberg, Holmestrand eller Notodden
Frank Gjersøe, salgssjef hos Bilservice Tønsberg
Effektiv kampanjestyring
– Alt av kampanjeplanlegging skjer via samme plattform for hele Bilservice, noe som sikrer at vi kommuniserer det samme til alle kundene – uavhengig om kunden besøker Bilservice i Tønsberg, Sandefjord, Larvik, Kongsberg, Holmestrand eller Notodden. Dette har vært svært tidkrevende tidligere. Nå er det gjort med noen få klikk, sier Gjersøe.
I Stoltenbergsgate 54 i Tønsberg, der Bilservice har solgt biler siden 1961, er det ofte flere kunder innom samtidig. De fleste henvender seg til selgerne, mens andre ønsker å gå litt rundt alene, se på bilene og utforske skjermene.
– Skjermene blir flittig brukt, og det er kanskje ingen selvfølge. Systemet er enkelt og intuitivt at det innbyr til bruk. Har du brukt en smarttelefon, så skjønner du automatisk hva du skal gjøre – uavhengig om du er ung eller gammel, sier Gjersøe.
Med et glimt i øyet omtaler han 59 år gamle Hatlestad som «den unge, lovende», ettersom han er den klart yngste selgeren på nybilsenteret.
– Vi er en voksen gjeng med selgere her, så alder er ingen begrensning for å kunne dra nytte av denne teknologien, sier Gjersøe.